Ποιες τροφές είναι κατάλληλες όταν αντιμετωπίζετε οδοντικά προβλήματα

by manager

Ποιες τροφές είναι κατάλληλες όταν αντιμετωπίζετε οδοντικά προβλήματα

Είναι γνωστό πως ότι τρώμε επηρεάζει άμεσα την υγεία μας. Αυτό περιλαμβάνει και την υγεία των δοντιών και των ούλων. Ωστόσο μπορεί να λειτουργήσει και το αντίστροφο. Εάν έχετε ορθοδοντική συσκευή, όπως σιδεράκια ή έχετε ορισμένα οδοντικά προβλήματα, η υγεία και η άνεση των δοντιών και των ούλων σας μπορεί να επηρεάσει άμεσα τις τροφές που θα επιλέξετε.

Ποιες τροφές είναι κατάλληλες όταν αντιμετωπίζετε οδοντικά προβλήματα

Είναι γνωστό πως ότι τρώμε επηρεάζει άμεσα την υγεία μας. Αυτό περιλαμβάνει και την υγεία των δοντιών και των ούλων. Ωστόσο μπορεί να συμβεί και το αντίστροφο. Εάν έχετε ορθοδοντική συσκευή, όπως σιδεράκια ή έχετε ορισμένα οδοντικά προβλήματα, η υγεία των δοντιών και των ούλων σας μπορεί να επηρεαστεί άμεσα από τις τροφές που θα επιλέξετε. Ακολουθούν μερικές συμβουλές για το ποιες τροφές είναι κατάλληλες για συγκεκριμένα οδοντικά προβλήματα και για το πώς να τα αποφύγετε.

Σιδεράκια και ορθοδοντικές θεραπείες

Τα σιδεράκια είναι ευαίσθητα και τρόφιμα που είναι κολλώδη,«λαστιχωτά» ή σκληρά μπορούν εύκολα να τα κάνουν να σπάσουν και θα πρέπει να αποφεύγονται. Τέτοια τρόφιμα είναι:

  • Πάγος
  • Ξηροί καρποί
  • Ποπκορν
  • Καραμέλες
  • Τσίχλες
  • Ζαχαρωτά
  • Σκληρά φρούτα και λαχανικά, όπως μήλο, αχλάδι και καρότα
  • Ολόκληρο καλαμπόκι
  • Σκληρά κουλούρια / κριτσίνια / πρέτσελ / κράκερ
  • Γλυκά με κομματάκια ξηρών καρπών
  • Το στεφάνι της πίτσας
  • Παϊδάκια

Κάθε φαγητό που πρέπει να δαγκώσετε για να φάτε είναι πρωταρχικός λόγος για να σπάσετε τα στηρίγματα. Μπορείτε να το αντιμετωπίσετε «καθαρίζοντας» το φαγητό, όπως το καλαμπόκι από το στάχυ ή το κρέας από το κόκκαλο, ή τεμαχίζοντας τα μήλα και κόβοντας τα καρότα σε μικρές μπουκιές. Μπορεί επίσης να αντιμετωπίσετε προβλήματα με το φαγητό μετά τη σύσφιξη των στηριγμάτων σας – τα δόντια μπορεί να πονούν. Οι πρώτες μέρες είναι οι χειρότερες, οπότε δοκιμάστε να τρώτε πιο μαλακά τρόφιμα όπως αυτά που αναφέρονται παρακάτω μέχρι να περάσει ο πόνος:

  • Scrambled eggs
  • Βρώμη
  • Σούπες με κομμάτια λαχανικών ή βελουτέ
  • Μαλακά τυριά, όπως το cottage cheese
  • Ροφήματα όπως smoothie, milkshakes και protein shakes
  • Κρέμες και πουτίγκα
  • Ρολό κιμά
  • Πουρές πατάτας
  • Γιαούρτι ή παγωτό ή παγωμένο γιαούρτι
  • Τορτίγιες, κατά προτίμηση ψημένες για να είναι μαλακές
  • Κρέατα πολύ ψιλοκομμένα και μαλακά από το μαγείρεμα
  • Tofu
  • Ώριμα φρούτα, κομμένα σε μικρές μπουκιές
  • Ρύζι, κουσκούς, πλιγούρι, κινόα
  • Μακαρόνια και noodles
  • Πολέντα (σιμιγδάλι καλαμποκιού)
  • Ψητά μήλα / Μους μήλου
  • Φυστικοβούτυρο
  • Κοτοσαλάτα / τονοσαλάτα
  • Όσπρια 
  • Αβοκάντο
  • Pancakes, κρέπες
  • Μαλακό ψωμί, κέικ
  • Ψητά λαχανικά
  • Χούμους
  • Μαρμελάδες, κομπόστες φρούτων, αλεσμένα φρούτα

Στοματικό Έλκος

Δεν υπάρχει θεραπεία για τα στοματικά έλκη, αλλά μπορείτε να μειώσετε πόσο συχνά εμφανίζονται αποφεύγοντας τροφές που ερεθίζουν το στόμα σας. Πικάντικες τροφές, όξινες τροφές όπως τουρσί και εσπεριδοειδή μπορούν να προκαλέσουν ερεθισμό. Εάν έχετε πληγές από έλκος, θα βοηθήσετε στην ανακούφιση της ενόχλησης τρώγοντας ήπια τρόφιμα μέχρι να επουλωθούν οι πληγές σας, όπως:

  • Γάλα χαμηλών λιπαρών και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Μαγειρεμένα φρέσκα ή κατεψυγμένα ή σε κονσέρβα λαχανικά
  • Πουρές πατάτας (αναμείξτε το με γάλα σε σκόνη για καλύτερη διατροφική ενίσχυση)
  • Μαλακά και ζεστά δημητριακά, όπως βρώμη (αναμείξτε με γάλα αντί για νερό για καλύτερη διατροφική ενίσχυση)
  • Κρέατα πολύ ψιλοκομμένα και μαλακά από το μαγείρεμα
  • Μαλακό φυστικοβούτυρο
  • Κρέμες και πουτίγκα
  • Τηγανητά αυγά ή scrambled eggs
  • Tofu
  • Σούπες

Εάν έχετε πληγές στο στόμα, δοκιμάστε αυτές τις συμβουλές για να επιταχύνετε την επούλωση και να διευκολυνθείτε την ώρα του φαγητού:

  • Προτιμήστε κρύα φαγητά ή σε θερμοκρασία δωματίου.
  • Αλέστε σκληρά φαγητά.
  • Πίνετε με καλαμάκι για να μην ερεθίζετε τις πληγές.
  • Να καταναλώνετε τροφές με υψηλή πρωτεΐνη και υψηλή θερμιδική αξία για να επιταχύνετε την επούλωση. Για παράδειγμα χρησιμοποιήστε σκόνη πρωτεΐνης στα milkshakes σας ή χρησιμοποιήστε γάλα σε σκόνη στον πουρέ και τις σούπες σας.

Ξηροστομία

Η ξηροστομία δεν αποτελεί φυσιολογικό σύμπτωμα της γήρανσης. Εάν έχετε ξηροστομία, μιλήστε με τον οδοντίατρο ή το γιατρό σας. Η ξηροστομία μπορεί να είναι ένα σημάδι ορισμένων ασθενειών ή μπορεί να προκληθεί από ορισμένα φάρμακα ή από το αποτέλεσμα ιατρικών θεραπειών. Εάν έχετε ξηροστομία:

  • Μην καπνίζετε ή πίνετε αλκοόλ.
  • Να πίνετε πολύ συχνά νερό, και ανάμεσα και κατά τη διάρκεια των γευμάτων.
  • Αποφύγετε ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη, όπως καφέ, τσάι ή coca cola καθώς αυτά ξηραίνουν το στόμα σας.
  • Μασήστε τσίχλα χωρίς ζάχαρη ή πιπιλίστε καραμέλες χωρίς ζάχαρη για να διεγείρετε την παραγωγή σιέλου.
  • Αποφύγετε καυτερά ή αλμυρά φαγητά σε περίπτωση που σας προκαλούν πόνο στο στόμα.
  • Αναμείξτε ξηρά και σκληρά φαγητά με σούπες, ζωμούς, σάλτσες, βούτυρο ή μαργαρίνη για να μαλακώσουν.

Στοματική χειρουργική επέμβαση και εμφυτεύματα

Η διατροφή σας μετά από στοματική χειρουργική επέμβαση ή εμφύτευση εξαρτάται από παράγοντες όπως η διατροφική σας κατάσταση πριν από την διαδικασία, η διάρκεια της διαδικασίας, πόση επίδραση έχει στη στοματική λειτουργία και πόσο καιρό αναμένεται να διαρκέσει η ανάρρωσή σας. Είναι πιθανό να απαιτείται διατροφή με υγρά ή μαλακά τρόφιμα για μερικές ημέρες ή περισσότερο, έως ότου το στόμα σας επουλωθεί. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, όπως φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και άπαχα κρέατα, αυγά και φασόλια όποτε είναι δυνατόν, δεδομένου ότι παρέχουν βιταμίνες, μέταλλα και θρεπτικά συστατικά που απαιτούνται για την επούλωση, συμπεριλαμβανομένων ψευδαργύρου, πρωτεΐνης και βιταμινών Α και C.

Προτιμήστε αυτά τα φαγητά:

  • Scrambled eggs
  • Βρώμη
  • Σούπες με μαλακά λαχανικά ή βελουτέ
  • Μαλακά τυριά, όπως το cottage cheese
  • Ροφήματα όπως smoothie, milkshakes και protein shakes
  • Κρέμες και πουτίγκα
  • Ρολό κιμά
  • Πουρές πατάτας
  • Γιαούρτι ή παγωτό ή παγωμένο γιαούρτι
  • Τορτίγιες, κατά προτίμηση ψημένες για να είναι μαλακές
  • Κρέατα πολύ ψιλοκομμένα και μαλακά από το μαγείρεμα
  • Tofu
  • Ώριμα φρούτα, κομμένα σε μικρές μπουκιές
  • Ρύζι, κουσκούς, πλιγούρι, κινόα
  • Μακαρόνια και noodles
  • Πολέντα (σιμιγδάλι καλαμποκιού)
  • Ψητά μήλα / Μους μήλου
  • Φυστικοβούτυρο
  • Κοτοσαλάτα / τονοσαλάτα
  • Όσπρια
  • Αβοκάντο
  • Pancakes, κρέπες
  • Μαλακό ψωμί, κέικ
  • Ψητά λαχανικά
  • Χόρτα
  • Χούμους
  • Μαρμελάδες, κομπόστες φρούτων, αλεσμένα φρούτα

Προβλήματα μάσησης

Κάποια οδοντικά προβλήματα, όπως τα προβλήματα μάσησης μπορεί να προκληθούν από απώλεια δοντιών, ασθένεια των ούλων, κοιλότητες και οδοντοστοιχίες που δεν ταιριάζουν, οπότε το πρώτο σας βήμα πρέπει να είναι μια επίσκεψη στον οδοντίατρό σας για να προσδιορίσετε την αιτία του προβλήματός σας. Στο μεταξύ, η κατανάλωση μαλακών τροφών (όπως στις συμβουλές για σιδεράκια παραπάνω) μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε τα θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό σας μέχρι να δείτε τον οδοντίατρό σας.

Προβλήματα κατάποσης

Επίσης σημαντικά οδοντικά προβλήματα, τα προβλήματα κατάποσης μπορεί περιστασιακά να συμβούν, αλλά εάν επιμένουν, μιλήστε με το γιατρό σας, καθώς μπορεί να σχετίζεται με κάτι σοβαρό. Οι αιτίες των προβλημάτων κατάποσης ποικίλλουν και η θεραπεία εξαρτάται από το τι προκαλεί το πρόβλημα.

Εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα κατάποσης, για να αποφύγετε πνιγμό και αναρρόφηση, αποφύγετε αυτά τα τρόφιμα:

  • Αλκοολούχα ποτά
  • Καυτά φαγητά και ποτά
  • Καφεΐνη
  • Καυτερά φαγητά
  • Ποπκορν
  • Δημητριακά από πίτουρο
  • Ξηρούς Καρπούς
  • Cottage cheese, εκτός αν το πολτοποιήσετε
  • Φλούδες από φρούτα
  • Ξηρά, θρυμματισμένα ή κολλώδη τρόφιμα (όπως ψωμί, κέικ, φυστικοβούτυρο, μπανάνα)

Ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας στην κατάποση, τα ακόλουθα τρόφιμα μπορούν να συμπεριληφθούν στη διατροφή. Τα τρόφιμα αυτά ομαδοποιούνται σε τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες:

  • Φαγητά που λιώνουν γρήγορα στο στόμα, όπως παγωτό, παγωμένο γιαούρτι, milkshakes, ζελέ και ζωμό.
  • Μαλακά κρεμώδη φαγητά, όπως κρεμώδεις σούπες και αλεσμένα λαχανικά.
  • Παχύρευστα υγρά όπως γιαούρτι, ντοματοχυμός και το μέλι.
  • Μαλακά φαγητά τα οποία μπορείτε να καταναλώσετε με το κουτάλι, όπως κρέμες, πουτίγκα και ζεστά μαλακά δημητριακά.

Πηγή: Mouth Healthy

 

Νέα καινοτόμα συσκευή για την καταπολέμηση της ξηροστομίας

by manager

Νέα καινοτόμα συσκευή για την καταπολέμηση της ξηροστομίας

Η φροντίδα των ασθενών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ξηροστομίας είναι αρκετά απαιτητική. Πέρα από τις οδοντικές επιπλοκές που προκύπτουν, όπως η τερηδόνα και η βλεννογονίτιδα, σοβαρά συμπτώματα, όπως δυσκολία στην κατάποση, στον ύπνο και στην ομιλία μπορούν να δυσκολέψουν την καθημερινότητα του ασθενούς.

Νέα καινοτόμα συσκευή για την καταπολέμηση της ξηροστομίας

Η φροντίδα των ασθενών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ξηροστομίας είναι αρκετά απαιτητική. Πέρα από τις οδοντικές επιπλοκές που προκύπτουν, όπως η τερηδόνα και η βλεννογονίτιδα, σοβαρά συμπτώματα, όπως δυσκολία στην κατάποση, στον ύπνο και στην ομιλία μπορούν να δυσκολέψουν την καθημερινότητα του ασθενούς. Ωστόσο, οι πιθανές θεραπείες που προτείνονται, αφορούν συμβουλές για τον τρόπο ζωής, όπως η κατανάλωση παγωτών, η μάσηση τσίχλας χωρίς ζάχαρη και η χρήση υγραντήρα τη νύχτα.

Ο Δρ. Jeffrey Cash, οδοντίατρος στο Richmond της Virginia, έχει βιώσει την απογοήτευση του να προσπαθεί να θεραπεύσει την ξηροστομία από πολλές πλευρές. Αρχικά, έλαβε μετάθεση σε νοσοκομείο, στο οποίο συνεργάστηκε με ασθενείς με καρκίνο κεφαλής και τραχήλου. Οι ασθενείς του είχαν δοκιμάσει όλες τις τυπικές συμβουλές, όπως λέει, οι οποίες όμως δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα. Όταν και ο ίδιος ο Δρ Cash αναγκάστηκε να υποβληθεί σε χημειοθεραπεία, έμαθε από πρώτο χέρι τι ακριβώς είχαν βιώσει οι ασθενείς του. Η συνδυαστική εμπειρία του ως οδοντιάτρου και ως παθόντος από ξηροστομία, έδωσε το έναυσμα για μια δεκαετή έρευνα που θα αποσκοπούσε στην εφεύρεση μιας άμεσης και διαρκούς θεραπείας. 

Αυτή η φιλοδοξία έγινε πραγματικότητα το 2021 με την κυκλοφορία του Voutia. Το Voutia είναι μια φορητή συσκευή, που περιλαμβάνει μια αθόρυβη, ελαφριά μικρο-αντλία, ένα μπουκάλι νερό και ένα εξαιρετικά λεπτό σωληνάκι. Μιμείται αρκετά τη φυσική ροή του σάλιου παρέχοντας συνεχή αναπλήρωση της υγρασίας απευθείας στο στόμα. Έχει σχεδόν το μέγεθος ενός κινητού τηλεφώνου και είναι σχεδιασμένο για χρήση όλο το 24ωρο, ενώ δεν παρεμποδίζει την κοινωνική αλληλεπίδραση. Παρά την χρηστικότητα της συσκευής όμως, οι ασθενείς που αναζητούν την ανακούφιση θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στον οδοντίατρο για παρακολούθηση. 

Σύμφωνα με την Αμερικανική Οδοντιατρική Ένωση, ο επιπολασμός της ξηροστομίας αυξάνεται σχεδόν στο 100% για τους ασθενείς που λαμβάνουν χημειοθεραπεία για καρκίνο κεφαλής και τραχήλου και για ασθενείς με σύνδρομο Sjögren. Επίσης, έχει εκτιμώμενο επιπολασμό 6% στην ηλικία των 50 ετών, που αυξάνεται μεταξύ 15% και 30% από την ηλικία των 65 ετών και άνω. 

Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα στατιστικά στοιχεία σε έναν γηράσκοντα πληθυσμό και τον αυξανόμενο αριθμό φαρμάκων που έχουν ως παρενέργεια την ξηροστομία, καταλαβαίνουμε ότι οι οδοντίατροι παραμένουν στην πρώτη γραμμή, όσον αφορά την φροντίδα των ασθενών με ξηροστομία.

Περισσότερες πληροφορίες για την συσκευή θα βρείτε εδώ.

Πηγή: Dentistry IQ

Πως να αποκτήσετε καλύτερες σχέσεις με τους ασθενείς σας

by manager

Πως να αποκτήσετε καλύτερες σχέσεις με τους ασθενείς σας

Όπως θα έλεγε και ο Forrest Gump οι σχέσεις με τους ασθενείς – και η ζωή – είναι σαν ένα κουτί σοκολατάκια. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου τύχει. Με κάποιους ασθενείς μπορεί να συνδέεστε πολύ πιο εύκολα και αβίαστα από ότι με άλλους.

Πως να αποκτήσετε καλύτερες σχέσεις με τους ασθενείς σας

Όπως θα έλεγε και ο Forrest Gump οι σχέσεις με τους ασθενείς – και η ζωή – είναι σαν ένα κουτί σοκολατάκια. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου τύχει. Με κάποιους ασθενείς μπορεί να συνδέεστε πολύ πιο εύκολα και αβίαστα από ότι με άλλους. Όταν υπάρχει αμοιβαία κατανόηση, σεβασμός και εμπιστοσύνη θα υπάρχει και θετικός αντίκτυπος στην ψυχολογία και την διάθεσή σας. Στη δεύτερη περίπτωση, αρκείστε απλά στο να κάνετε τη δουλειά σας όσο καλύτερα μπορείτε δεδομένων των συνθηκών. Ωστόσο, επηρεάζονται και οι 2 πλευρές από την αλληλεπίδραση. Ο οδοντίατρος αισθάνεται μεγαλύτερη σιγουριά, ή ανασφάλεια ανάλογα, για τις υπηρεσίες που προσέφερε και ο ασθενής επίσης, για την αξιοπιστία του οδοντιάτρου. 

Το κλειδί σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ο εποικοδομητικός διάλογος, στον οποίο και οι 2 πλευρές ακούγονται εξίσου. Παρακάτω σας παραθέτουμε μια λίστα με μερικές από τις στρατηγικές που μπορείτε να ακολουθήσετε, για να βελτιώσετε τις σχέσεις σας, ακόμη και με τους πιο απαιτητικούς ασθενείς σας.

Το τέλος εποχής

Στα παραδοσιακά μοντέλα επικοινωνίας, η σχέση ασθενούς-οδοντιάτρου μπορεί να περιγραφεί ως έγκυρη, πατερναλιστική και ενημερωτική. Οι οδοντίατροι μοιράζονται πληροφορίες σχετικά με το τι πιστεύουν ότι είναι συμφέρον για τους ασθενείς τους. Πρόκειται περισσότερο για μια διχασμένη προσέγγιση από ότι συνεργασία, ειδικά όταν συνεργάζεστε με έναν ασθενή που μπορεί να μην είναι δεκτικός ή να μην είναι έτοιμος για αυτό που υποδεικνύεται. Φυσικά, αυτό ενισχυόταν ακόμη περισσότερο από την γενικότερη πεποίθηση, ότι οι γιατροί είναι αυθεντίες και δεν αμφισβητούνται από κανέναν.

Αντί της παραδοσιακής εκπαίδευσης σε στυλ διαλέξεων που παρέχετε στους ασθενείς σχετικά με την στοματική υγεία, δοκιμάστε την προσέγγιση της φροντίδας που έχει ως επίκεντρο τον ασθενή, η οποία περιλαμβάνει τον αμφίδρομο διάλογο. Χρησιμοποιεί επίσης την κινητήρια συνέντευξη, μια συμβουλευτική προσέγγιση που αναπτύχθηκε εν μέρει από τους κλινικούς ψυχολόγους William R. Miller και Stephen Rollnick, το οποίο είναι «ένα συλλογικό, προσηλωμένο στο στόχο στυλ επικοινωνίας με ιδιαίτερη προσοχή στη γλώσσα». Έχει σχεδιαστεί για να ενισχύει τα προσωπικά κίνητρα και τη δέσμευση σε ένα συγκεκριμένο στόχο, προσελκύοντας και διερευνώντας τους λόγους που ένα άτομο προβαίνει σε αλλαγές, σε μια ατμόσφαιρα αποδοχής και συμπόνιας.

Πριν πείτε ότι, «Εγώ κάνω συνέχεια διάλογο με τους ασθενείς μου. Δεν τους κάνω διάλεξη», ρωτήστε τον εαυτό σας τα εξής:

  • Είναι σε θέση ο ασθενής να συμμετάσχει ενεργά όταν μιλάτε για κάτι σημαντικό ή επικοινωνείτε μόνοι σας, ενώ εκείνοι είναι ξαπλωμένοι στην καρέκλα στη μέση της θεραπείας;
  • Ποιος μιλάει περισσότερο; Θέτετε ερωτήσεις για τις οποίες ο ασθενής μπορεί να απαντήσει κάτι παραπάνω από ναι ή όχι;
  • Ο ασθενής συμμετέχει ενεργά, όταν συζητάτε ιδέες για το πώς μπορεί να εφαρμόσει θετικές αλλαγές;
  • Καταλαβαίνετε τι είναι σημαντικό για τον ασθενή και ποια εμπόδια καλείται να αντιμετωπίσει για την βέλτιστη στοματική του υγεία;

Το πνεύμα της κινητήριας συνέντευξης είναι η συνεργασία, η συμπόνια, η ανάκληση και η αποδοχή. Αυτές οι έννοιες υποστηρίζουν την πραγματική φροντίδα με επίκεντρο τον ασθενή. Ο διάλογος επικεντρώνεται σε κάτι περισσότερο από την στοματική υγεία. Είναι ένα στυλ επικοινωνίας που βασίζεται στην περιέργεια, την ακρόαση και επιχειρεί να αποσπάσει πληροφορίες από τον ασθενή, σε αντίθεση με το «να τους πει τι να κάνουν». Λαμβάνει υπόψη τους στόχους, τις πεποιθήσεις, και τα εμπόδια του ασθενούς (τα πραγματικά και τα αντιληπτά). Ο στόχος είναι περισσότερο μια νοοτροπία συνεργασίας σε σχέση με μια νοοτροπία ώθησης, η οποία μπορεί να προσφέρει μια γέφυρα στο χάσμα που μπορεί να υπάρχει ανάμεσα σε εσάς και τους πιο απαιτητικούς ασθενείς σας. Το γενικότερο στυλ πρέπει να είναι αυτό της καθοδήγησης, το οποίο ενσωματώνει τόσο το να τους κατευθύνετε, όσο και το να σας ακολουθούν.

Εστιάστε περισσότερο στην συνομιλία από ότι στην μονόπλευρη ανταλλαγή πληροφοριών

Αντί να μοιράζετε πληροφορίες, θέστε ανοιχτές ερωτήσεις για να εκμαιεύσετε περισσότερες πληροφορίες και σκέψεις από τον ασθενή σας. Χρησιμοποιήστε το ιατρικό, οδοντιατρικό και κοινωνικό ιστορικό και τα δεδομένα αξιολόγησής σας για να κάνετε περισσότερες ερωτήσεις, που μπορούν να σας βοηθήσουν να συνδέσετε τα στοιχεία και να κινήσετε το ενδιαφέρον του ασθενούς. Κάποια παραδείγματα ερωτήσεων που μπορείτε να θέσετε είναι αυτά:

  • Ποιες αλλαγές έχετε παρατηρήσει στην στοματική σας υγιεινή μετά από τη θεραπεία μας;
  • Τι περιμένετε από την επίσκεψή σας σήμερα; Υπάρχει κάτι που πιστεύετε ότι θα πρέπει να ξέρω που δεν το καλύψαμε σήμερα; Πώς μπορούμε να συνεργαστούμε καλύτερα;

Αντί για ερωτήσεις όπως: 

  • «Πόσες φορές την ημέρα βουρτσίζετε τα δόντια σας και χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα;» 

Πείτε: 

  • «Μιλήστε μου για το πώς φροντίζετε τα δόντια σας».

Μια συχνή ερώτηση είναι αν οι ασθενείς καταναλώνουν πολλά ζαχαρούχα τρόφιμα και ποτά, στην οποία συχνά θα απαντούσαν αρνητικά, αλλά η στοματική τους κατάσταση θα υποδήλωνε το αντίθετο, πιθανότατα επειδή δεν καταλαβαίνουν όλοι οι ασθενείς ποια είδη τροφίμων και ποτών προκαλούν τερηδόνα και διάβρωση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, εξετάστε το ενδεχόμενο να προσαρμόσετε τις ερωτήσεις σας σε: «Ποια είναι τα αγαπημένα σας ποτά; Από τι αποτελείται η τυπική διατροφή σας; Τι φάγατε σήμερα;». Αυτές οι ερωτήσεις δίνουν πολύ πιο ακριβείς απαντήσεις και ανοίγουν έναν διάλογο, στον οποίο ενσωματώνεται η ανταλλαγή πρόσθετων πληροφοριών, μέσω μιας συνομιλίας που μπορεί να έχει μεγαλύτερη σημασία και να επηρεάσει τον ασθενή.

Ρωτήστε τον ασθενή για τους στόχους του για τη στοματική του υγεία και συνδέστε την απάντησή του με το ιστορικό που σας έχει δώσει όπως: «Θυμάμαι που είπατε ότι στόχος σας είναι να αποφύγετε την δαπανηρή οδοντιατρική θεραπεία. Πώς σας βοηθούν οι τρέχουσες επιλογές σας να επιτύχετε αυτόν τον στόχο; Ανησυχώ, γιατί η αποφυγή της απαραίτητης περιοδοντικής θεραπείας έρχεται σε αντίθεση με τον στόχο σας. Τι είναι αυτό που σας κρατάει πίσω;»

Θυμηθείτε, ότι δεν χρειάζεται να κάνετε όλες αυτές τις ερωτήσεις ταυτόχρονα. Επιλέξτε μια ή δύο που πιστεύετε ότι σχετίζονται με τη συγκεκριμένη επίσκεψη ή ένα επαναλαμβανόμενο εμπόδιο που αντιμετωπίζει ο ασθενής.

Ακούστε με προσοχή

Σκεφτείτε αυτά που λέγονται, αντί να σκέφτεστε την επόμενη ερώτησή σας. Αντιληφθείτε αυτά που σας λέει το άτομο, διότι αυτά είναι τα εργαλεία με τα οποία θα προσκαλέσετε το άτομο να σκεφτεί και να ζυγίσει τις επιλογές του. Προσπαθήστε περισσότερο να του κινήσετε την περιέργεια περισσότερο από το να τον πείσετε. Για παράδειγμα:

  • «Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι ανησυχείτε να μην αποκτήσετε τερηδόνα, αλλά δεν είστε ακόμη έτοιμοι να εγκαταλείψετε τα αναψυκτικά. Σίγουρα δεν θα είναι ευχάριστο, αλλά ξέρω ότι δεν θέλετε να προβείτε και σε άλλη αποκατάσταση. Τι μπορείτε να κάνετε για να το εξισορροπήσετε;»
  • «Φαίνεται ότι το κυλιόμενο ωράριο της εργασίας σας καθιστά πιο δύσκολο το να ακολουθήσετε μια σταθερή ρουτίνα στοματικής υγιεινής στο σπίτι. Μπορείτε να σκεφτείτε έναν τρόπο που μπορείτε να το κάνετε να λειτουργήσει για εσάς;» Εάν το άτομο δυσκολεύεται να απαντήσει, θα μπορούσατε να πείτε: «Θέλετε να μοιραστώ μαζί σας τι ήταν χρήσιμο για άλλους ασθενείς και να δούμε αν κάποια από αυτά μπορούν να λειτουργήσουν και σε εσάς;»
  • «Μοιραστήκατε ότι ανησυχείτε για την αναπνοή σας και το γεγονός ότι τα δόντια σας φαίνονται μεγαλύτερα. Μπορώ να μοιραστώ μαζί σας τι σχέση έχει με αυτό η υγεία των ούλων σας και κάποιες ανησυχίες που έχω;»

Ξεκινήστε με μικρά βήματα κάθε φορά

Είναι πιθανό, αν βομβαρδίζετε τον ασθενή με πληροφορίες, να υπάρξει παρανόηση και συνεπώς ελλιπής επικοινωνία. Επικεντρωθείτε περισσότερο στις ενέργειες στις οποίες πρέπει ο ασθενής να προβεί άμεσα. Ωστόσο, επειδή πολλοί ασθενείς ενδιαφέρονται να μάθουν και πιο εσωτερικές πληροφορίες, βεβαιωθείτε πρωτίστως ότι είναι κατανοητά τα σημαντικά στοιχεία και έπειτα, μπορείτε να τους λύσετε επιπλέον απορίες. Μερικοί τρόποι για να το καταφέρετε αυτό:

  • Εστιάστε σε ένα ή δύο κομμάτια πληροφοριών ή στόχων κάθε φορά.
  • Καταγράψτε ό,τι έχετε συζητήσει, ώστε να μπορείτε να συνεχίσετε τη συνομιλία στην επόμενη επίσκεψη του ασθενούς. Ρωτήστε: «Έχετε δεσμευτεί να βουρτσίζετε κάθε βράδυ τα δόντια σας πριν τον ύπνο. Έχω την άδειά σας να το αξιολογήσουμε μαζί στην επόμενη επίσκεψή σας;»
  • Ομοίως, αν ο ασθενής έχει θέσει έναν στόχο, μπορεί να του είναι χρήσιμο να καταγράψει αυτόν τον στόχο για τον εαυτό του, ώστε να μπορούν να παρακολουθεί τακτικά την εξέλιξή του. Μια σημείωση στον καθρέφτη του μπάνιου ή μια υπενθύμιση στο τηλέφωνό τους μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος.
  • Όταν τα έχουν καταφέρει, να τους δίνετε τα εύσημα για να ενισχύσετε το κίνητρό τους.

Κάποιες τελικές σκέψεις

Όπως και εσείς θέλετε να σας ακούν και να σας σέβονται το ίδιο θέλουν και οι ασθενείς. Οι αλλαγές στη δυναμική της επικοινωνίας μπορούν να ωφελήσουν τόσο τους οδοντιάτρους όσο και τους ασθενείς. Μια μελέτη του 2014 που δημοσιεύθηκε από το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτήρων και Γυναικολόγων σχετικά με την αποτελεσματική επικοινωνία γιατρού-ασθενούς έδειξε, ότι η διεξαγωγή συνεντεύξεων με τον ασθενή και η στρατηγική της κοινής λήψης αποφάσεων βελτιώνει την επικοινωνία ασθενούς-ιατρού και προωθεί καλύτερα αποτελέσματα για την υγεία. 

Δοκιμάστε τις επόμενες μέρες στο ιατρείο τις στρατηγικές που αναφέραμε παραπάνω και προσπαθείστε να αυξήσετε την περιέργεια ενός ασθενούς, για να αντιληφθούν σε πρώτη φάση ποιες ενέργειες θα βοηθήσουν την στοματική τους υγεία, ώστε να την ενσωματώσουν σιγά σιγά στην καθημερινότητά τους. Έτσι, είναι πολύ πιθανό να γεφυρωθεί το χάσμα που, τόσο συχνά, απογοητεύει τους ασθενείς και τους οδοντιάτρους.

Πηγή: Dentistry IQ